Svým způsobem samozřejmě všechny rozvinutější civilizace už
dávno před naším letopočtem počítaly roky. Já bych se chtěl věnovat relativně
mladšímu období, době antického Říma a událostem, které se postupně promítaly i
do dějin naší kultury a ostatně v ní zanechaly stopy až do dnešních dnů.
Jak to tedy s tím Novým rokem od dob starého Říma bylo?
Oslavy Nového roku v dobách antického Říma
V antickém Římě se mimo spousty jiných svátků slavil i
Nový rok. Datum těchto oslav spadalo na 1. března. V této době se lidé
obdarovávali, navštěvovali a pořádali bohaté hostiny. Proč březen? Jednoduché
vysvětlení – tradiční římský rok měl původně pouze 10 měsíců. To by bylo celkem
jedno, kdyby měly i „správný“ počet dní. Ale neměly – celkový součet činil 304
dní, což znamená, že měli jaksi každý rok 60 dní v zimě, které jakoby
nikam nepatřily.
Ale v životě nelze takový počet dní jednoduše ignorovat,
dělat že nejsou. Řešilo se to různě, ale taková provizorní situace nemohla
trvat dlouho. Proto došlo v roce 700 př.n.l. k zásadní změně – byly přidány
dva měsíce. Leden a únor, latinsky Ianuarius a Februarius. Změnily se počty dní téměř všech měsíců a
situace byla vyřešena. Alespoň úředně.
Prakticky se ale už v té době objevuje první rozkol.
Oficiálně se totiž se změnou v počtu měsíců změnila i datace Nového roku.
Podle oficiálního „politického“ kalendáře byl Nový rok určen na 1. ledna. V měsíci
lednu zároveň probíhaly volby římských konzulů, nejvyšších římských státních
úředníků. Příjemné se tak mělo spojit s užitečným a obyvatelstvo říše se
mělo na přelomu roku pravidelně nořit do víru oslav.
Ale nestalo se. Náboženská tradice samozřejmě také přijala
dva nové měsíce navíc, už jenom z čistě praktického hlediska – neměla by
jak vyrovnávat časový skluz, který by rychle narůstal. Ale přijala je po svém.
Nové měsíce byly zařazeny až za měsíce tradiční. Vlastně to bylo jedno, nemělo
to žádný podstatný vliv, neb měsíce se kryly.
Jedinou praktickou odlišností bylo, že když náboženský rok
začínal 1. března, tak se toho dne taky pořád i slavil. Čili v praxi spousta
obyvatel jaksi na konci prosince oslavila „státní“ Nový rok, ale všichni se
těšili na bujaré oslavy toho jejich Nového roku. Takže, ačkoliv je to dost
schizofrenní, tak běžný římský občan akceptoval oficiální Nový rok 1. ledna ale
oslavil jej a vzpomínal jako úplně jiný svátek v jiný den. Zajímavé že?
Ale nakonec se i ten 1. leden definitivně prosadil, jenom to
chtělo někoho, kdo ví, jak se takové změny opravdu dělají. Ano, tušíte správně.
Julius Caesar byl tím pravým. Jeho reforma kalendáře, známá jako Juliánská reforma,
byla podstatnou změnou nejen v životě Římanů. A aby taková změna opravdu
fungovala a přinesla co nejdříve své výsledky, musí se prostě dodržovat. Juliánský
kalendář jasně a bez výjimky stanovil oslavy Nového roku na 1. Března a tak
byly také od roku 43 př.n.l. slaveny na celém území Římské říše.
Problém byl vyřešen. Dobře, bez problémů a na relativně
dlouhou dobu. Ale jak my dnes už víme, Římská říše se vlivem mnoha okolností v polovině
prvního tisíciletí našeho letopočtu rozpadla. To sice neznamená, že by zmizely
její tradice, to spíše naopak, ty se šířily dále, stejně jako hlavní římská
víra té doby – křesťanství. A dostáváme se ke středověké Evropě. Zde se
pozůstatky antické římské tradice a stále rostoucí křesťanská víra střetává s pohanskými
zvyklostmi a odlišným historickým vývojem různých národů a kmenů.
Nový rok ve středověku – jiná doba, jiné zvyky . . .
Nebudeme zde rozebírat politiku utváření středověké Evropy,
ale zůstaneme hezky v klidu pouze u Nového roku. Rozhodující vliv po celý
středověk měla křesťanská církev. A to hned od raných počátků. A když církev
něco opravdu řeší, svolá se koncil. Jeden se konal v roce 576 n.l. ve
francouzském městečku Tour. Byly na něm řešeny dost zajímavé otázky, nicméně my
se budeme věnovat jen jedné z nich – dataci Nového roku. Na koncilu v Tour
bylo přijato rozhodnutí, stanovit a slavit Nový rok 1. ledna.
Takto napsáno se to zdá jednoduché a prosté. Problém byl v tom,
že středověká Evropa nebyla žádným jednotným celkem a ani církev samotná zde
neměla vždy na růžích ustláno. A tak po celou dobu trvání středověku (což bylo
všehovšudy nějakých tisíc let) nebyl v Evropě ustálen novoroční svátek.
Oficiálně můžeme hovořit o 1. lednu bezpochyby již od roku 576, avšak v praxi
to vypadalo úplně jinak.
Problém, proč lidé hojně a rádi neslavili Nový rok toho dne,
kdy bylo politicky stanoveno, nebyl ten, že by nepřijali křesťanství. Bylo to
dáno tím, že to datum nemělo logiku. Zde už souvislost s přijímáním křesťanství
nalezneme – „pohanské“ obyvatelstvo sice přijímalo křesťanskou víru, ale tím
způsobem, že ji (ať vědomě či nevědomě) implantovalo na svou víru a zvyky
původní. To znamená, že pro ně nebyl problém přijmout spousty svátků, které
ostatně církev umě aranžovala, pokud spadaly do dní, které již beztak slavili. Ale
slavit jen tak nějaký den uprostřed zimy, protože to někdo řekl, to u lidí
prostě nenalezlo dostatečnou odezvu.
A tak byl Nový rok ve středověké Evropě slaven v jiné svátky,
kdy přesně, to se lišilo podle oblastí. Můžeme hovořit o třech datech – buď lidé
slavili Nový rok 25. Prosince jako součást Vánoc a oslav narození Ježíše Krista
(což je ale zase manipulace církve, protože z evangelií se datum narození
vyčíst nedá a stará tradice původně hovořila o Ježíšově narození na jaře), nebo
klasicky 1. března, jak už známe ve spojení s antikou a příchodem jara.
Někde také Nový rok slavili až 25. Března a následně byl mnohde spojován rovnou
s Velikonocemi.
Abych byl poctivý – možná se to neřešilo proto, že církev to
až tak moc netrápilo. Úředníci, správci a další oficiální činitelé pracovali s datem
pro Nový rok jako s 1. lednem a lid své oslavy stejně promítal do
křesťanských (církevních) svátků, takže ve své podstatě nebyl důvod, proč
rozdmýchávat spory. Už tak měla církev problémy se zakazováním jiných
tradičních oslav, tak si asi nechtěla s Novým rokem zbytečně pálit prsty.
Nový rok v sevření církve a politiků - novověk
Ale, to nemohlo trvat věčně. A tak i v Evropě nastala
doba, kdy byl pevně stanoven Nový rok včetně oslav pro všechny. Ale taky už
nejsme ve středověku. Píše se totiž rok 1582 a svět se seznamuje s další,
pro naši civilizaci zásadní, kalendářní reformou. Ano, světu je představen (a
vnucen) Gregoriánský kalendář. Tento
kalendář uvedl v platnost papež Řehoř XIII. a platí dodnes. Změny v podstatě
nebyly nijak velké, pouze byl vzhledem k novým poznatkům ve vědě
(astronomie, fyzika) poupraven předchozí kalendář Juliánský. A úprava byla taky
jednoduchá – byly zařazeny přestupné roky, tak jak je známe dnes, včetně
nepřestupných staletí (výjimka z výjimky – staletí dělitelná číslovkou 400
přestupná naopak jsou). To zmenšuje odchylku, kterou kalendář nabírá oproti
realitě pohybu vesmírných těles.
A mimo to taky Gregoriánský kalendář stanovuje oslavy Nového
roku na 1.ledna pro všechny, bez diskuse a bez výjimky. Lépe řečeno tedy pro
všechny, jejichž panovníci kalendář přijmou. V některých zemích se tak
stalo téměř ihned, jinde až ve 20. století. To je mimo jiné také důvod, proč ani
tato změna příliš nepřispěla k ustálení datace Nového roku v Evropě.
Ale měla od počátku slušně nakročeno.
Dalším rozkolem, který nelze v žádném případě opomíjet,
je fakt, že ani církev už dávno není tak jednotná, jako za starých časů bývala.
V první řadě musíme počítat s rozdělením křesťanství, tedy od roku
1054 máme křesťanství západní a východní. Východní – pravoslavná větev prochází
odlišným vývojem, uznává trochu jiné tradice a tím pádem se liší i některá
data. Navíc v žádném případě nereagovali na Řehořovu reformu kalendáře.
Východ Evropy se tedy postupně začal dostávat do „skluzu“ v datování. To
je taky to jednoduché vysvětlení, proč Velká říjnová socialistická revoluce
byla vlastně v listopadu. Ale to už jsme odbočili.
Druhým problém Gregoriánské reformy a jejího přijetí
šlechtou i obyvatelstvem byl rozkol v plánované dataci – mělo se prostě
přeskočit ze 4. Října 1582 na 15. Října. Tedy vynechat 10 dní a od tohoto data
pak počítat i s přestupnými roky. A to byl problém, za prvé si lidé
všeobecně mysleli, že jim šlechta a církev dny kradou, navíc to mnohdy neuměli
pochopit ani lidé na vysokých místech. A zasáhla politika a loajalita. Bez
diskusí byla reforma přijata dle nařízení papeže pouze v Itálii, Španělsku
a Polsku. Naopak například v Českých zemích byla na zasedání sněmu
odmítnuta.
Pokud bychom to chtěli zjednodušit – reformu snáze přijímali
katolíci, což souvisí s jejich loajalitou vůči papeži. Na druhé straně
protestanty byla ve značné míře odmítána, ačkoliv často chápali její přínosy.
Problém byl prostě politický – jak jsme zmínily, kromě vypuštění 10 dnů církev
také trvala na Novoročním svátku 1. ledna.
A dostáváme se do ještě horší a zamotanější situace. V některých
oblastech se totiž stalo všechno úplně opačně. Byl akceptován 1. leden jako
svátek Nového roku, ale nebyla přijata Gregoriánská kalendářní reforma. Dnes se
Juliánský kalendář oproti Gregoriánskému zpožďuje o 13 dní a skluz bude pořád
narůstat. Tedy jak vidíte, zpočátku s tím rozhodně jiné, než politické
starosti nebyly.
O 1. lednu jako o Novém roce pro všechny tedy můžeme mluvit
až někdy od počátku 18. Století, kdy byla Gregoriánská reforma přijata i
protestantskými zeměmi a spolu s tím byl přijat i nový Nový rok. V 19.
století pak už Nový rok znamená v podstatě pro všechny Evropany stejný den
– 1. leden.
Jak vidíte, neměl to ten Nový rok vůbec jednoduché. Jakoby
politikům odjakživa nestačilo jenom politikaření, ale jak jste teď sami mohli
poznat, nikdy se nestyděli a klidně manipulovali i s takovými svátky, jako
je Nový rok. Takže jestli se dožijete nějaké nové datace Nového roku, vůbec se
tomu nedivte. Nebylo by to poprvé.
Zdroje:
Václav Frolec a kol.: Vánoce v české kultuře, nakladatelství Vyšehrad, Praha 1989, ISBN 80-7021-018-4
prof. Dr. Ing. J. Purš DrSc., doc. Dr. M. Kropilák DrSc., a kol.: Přehled dějin Československa, Academia - nakladatelství ČAV, Praha 1980, 509-21-857
H. Kohoutková, M. Komsová: Dějepis na dlani, nakladatelství Rubico, Olomouc 2007, ISBN 80-7346-065-3
http://en.wikipedia.org/wiki/Gregorian_calendar
http://en.wikipedia.org/wiki/Julian_calendar
http://www.infoplease.com/spot/newyearhistory.html
Žádné komentáře:
Okomentovat